RGM & Ritme

Omroep Zeeland te gast bij de eerste les:

Swingend je hersenen aanscherpen

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-09-29/1045801/swingend-je-hersenen-aanscherpen-video#.V-4Xkq05zIU

Voor iedereen die ook graag de hersens laat kraken en veel plezier wil maken, is er een kennismakingsles op 12 oktober in het Activiteiten Centrum van het Gors in de Valckeslotlaan, Goes. En op 13 oktober in Terneuzen.

Meld je hiervoor aan, zodat we genoeg stoelen kunnen klaarzetten: 06 25457578 / rgm-zeeland@outlook.com

 

 

RITME de vrolijkste manier  om de hersens fit te houden
INLEIDING Zowel muziek- als bewegingstherapie kent al een eeuwenoud bestaan. Doordat de afgelopen jaren er ook daadwerkelijk veel onderzoeksresultaten naar boven komen over de invloed van muziek op de hersenen – die eigenlijk slechts bevestigen wat men al dacht – is het niet meer dan een logisch gevolg om behandelingen aan te passen aan de uitkomsten en aan de neurologische wetenschap. In het boek “Muziektherapie in de revalidatie – Madeleen de Bruijn” is er een groot deel geweid aan deze nieuwste kennis. Op de website van de universiteit Utrecht zijn er interessante colleges te vinden over muziek en brein, waaronder die van Prof. Dr. Erik Scherder.

Prof. Dr. Erik Scherder: Muziek heeft een positieve invloed op het empathisch vermogen, doordat muziek ervoor zorgt dat de volume van het hele corticale baansysteem toeneemt. Bij kinderen met een autisme stoornis waarbij het empathisch vermogen laag is, zal  muziek zodoende een verrijking zijn voor het brein.

DE METHODE Het programma “Ritme” is een speelse oefenmethode waarin uitgegaan wordt van de Ronnie Gardiner Methode. De RGM wordt verder aangevuld en uitgewerkt met werkvormen uit de muziektherapie, zoals “ritmegroepen” en “SMTA”, afhankelijk van en gericht op de hulpvraag.
Interventies en methodes om doelstellingen op het sociaal-emotionele vlak te bereiken worden, min of meer als vanzelfsprekend, geïmplementeerd in het programma Ritme. Denk daarbij aan het zelf mogen aandragen van muziek om een RGM-choreografie op te maken. Dit houdt in dat een ieder ook een aantal keren moet omgaan met de keus van een ander. Hierdoor leer je voor jezelf opkomen en tevens aandacht te hebben voor een ander. Hierdoor kweek je meer zelfvertrouwen door te ervaren dat ieders individuele mening er toe doet. Ook het bedenken van een eigen RGM- of danschoreografie en die overbrengen aan je groepsgenoten, draagt bij aan het ontwikkelen van sociale inzichten en het versterken van de eigen identiteit.
De werkvorm onder de noemer “ritmegroepen” wordt omschreven als een training met ritmische activiteiten om doelen te bereiken op het gebied van taalspraakontwikkeling, motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, maar bovenal op het gebied van de leervoorwaarden structureren en plannen. Doel van de training: ritme als ondersteuning van prosodische aspecten van taal en als ondersteuning bij het structureren en plannen van handelingen en bewegingen.
Prof. Dr. Erik Scherder: Beweeg in combinatie met geestelijke inspanning, met musiceren bijvoorbeeld. Hoe actiever, hoe groter de kans dat in de hersenen nieuwe verbindingen ontstaan.

 

SONY DSC
RGM http://www.rgm-nederland.nl
INLEIDING De Ronnie Gardiner Methode is een multi-sensorische oefenmethode die diverse zintuigen tegelijkertijd prikkelt en daarmee verschillende hersendelen stimuleert. Het is een oefenmethode voor de hersenen, waarbij op het ritme van muziek oefeningen worden gedaan, die gekoppeld zijn aan symbolen. Deze zijn tevens weer gekoppeld aan een woord. Het doel hiervan is om de hersenen zodanig te activeren dat deze in optimale conditie komen en zo mogelijk bijdragen aan (gedeeltelijk) herstel van verstoorde functies, bij aandoeningen van het centrale zenuwstelsel.

Arvid Carlsson, neurowetenschapper en Nobelprijswinnaar 2000: Ik vind de Ronnie Gardner Methode erg aantrekkelijk vanwege de stimulans van de verschillende hersengebieden en het gebruik van muziek. Bij hersenschade is het van belang dat de hersenen worden uitgedaagd en gestimuleerd om zowel cognitieve als motorische vaardigheden te verbeteren.

DE METHODE De Ronnie Gardiner Methode sluit naadloos aan bij hedendaagse wetenschappelijke inzichten betreffende neuroplasticiteit van de hersenen. Er wordt gebruik gemaakt van gehoor, spraak, visus, gevoel en beweging; door deze multi-sensorische aanpak worden meerdere hersengebieden tegelijkertijd geactiveerd. Dit stimuleert de samenwerking tussen beide hemisferen en tussen verschillende hersengebieden onderling. Hierdoor kunnen nieuwe neurale netwerken ontstaan en daardoor functies verbeteren. Bovendien wordt, onder invloed van het gebruik van muziek, de dopamine-aanmaak gestimuleerd, wat het gevoel van welbevinden stimuleert.
In 1993 is deze methode geïntroduceerd binnen de gezondheidszorg in Zweden en later ook in Engeland, de Verenigde Staten en Israël. De belangstelling voor RGM is sindsdien aanmerkelijk toegenomen, mede dankzij wetenschappelijk onderzoek dat gestart is naar de effecten van RGM. Sinds 20 jaar wordt RGM als volwaardige oefenmethode ingezet  in Zweedse ziekenhuizen, revalidatiecentra, instellingen en praktijken. Sinds 2012 is de methode ook in Nederland geïntroduceerd.

“Met de RGM-methode is Ronnie Gardiner een van de eersten die beweging, muziek en ritme inzet als een vorm van behandeling van neurologische aandoeningen. Hij heeft een baanbrekende bijdrage geleverd. Degenen die hebben deelgenomen aan een RGM-programma zijn fitter, zekerder geworden en hebben de basis gelegd voor een succesvolle revalidatie.”  Aldus Professor Michael Nilsson, Professor in de Neurologie en Revalidatiegeneeskunde, Sahlgrenska University Hospital, Göteborg Zweden

VOOR WIE De methode wordt veelal ingezet bij behandeling van aandoeningen aan het centrale zenuwstelsel, zoals CVA en de ziekte van Parkinson. Bij kinderen en volwassenen zijn van RGM inmiddels ook de positieve effecten bekend bij  leer-, lees- en/of concentratieproblemen (dyslexie, dyspraxie, dyscalculie en ADHD) en bij burn-out en/of depressie klachten. Ook nemen veel volwassenen/ouderen deel aan RGM-groepen om te werken aan de algemene conditie en weerstand van hun brein.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s